Disusun
Oleh:
Shodiq
Farkhan. W X124
Andrian
Eka X12
NUTFAH : ialah peringkat pertama
bermula selepas persenyawaan atau minggu pertama. Hanya bermula setelah
berlakunya percampuran air mani
Maksud firman Allah dalam surat
al-Insan ayat 2 : " Sesungguhnya Kami telah
menciptakan manusia daripada setitis air mani yang bercampur yang Kami
(hendak mengujinya dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia
mendengar dan melihat "
Menurut Ibn Jurair al-Tabari, asal
perkataan nutfah ialah nutf ertinya air yang sedikit yang terdapat di dalam
sesuatu bekas samada telaga, tabung dan sebagainya. Sementara perkataan amsyaj
berasal daripada perkataan masyj yang bererti percampuran
Berasaskan kepada makna perkataan
tersebut maksud ayat di atas ialah sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan
manusia daripada air mani lelaki dan air mani perempuan. Daripada
nutfah inilah Allah menciptakan anggota-anggota yang berlainan , tingkahlaku
yang berbeda serta menjadikan lelaki dan perempuan. Daripada nutfah lelaki akan
terbentuknya saraf, tulang dan fakulti , manakala dari nutfah perempuan akan
terbentuknya darah dan daging.
PERINGKAT KEDUA
ALAQAH : Peringkat
pembentukan alaqah ialah pada hujung minggu pertama / hari ketujuh . Pada hari
yang ketujuh telor yang sudah disenyawakan itu akan tertanam di dinding rahim
(qarar makin). Selepas itu Kami mengubah nutfah menjadi alaqah.
Firman Allah dalam surat Al-Mukminun
ayat 14: " Kemudian Kami
mengubah nutfah menjadi alaqah"
Kebanyakan ahli
tafsir menafsirkan alaqah dengan makna segumpal darah. Ini mungkin dibuat
berasaskan pandangan mata kasar. Alaqah sebenarnya suatu benda yang amat seni
yang diliputi oleh darah. Selain itu alaqah mempunyai beberapa maksud :
- sesuatu yang bergantung atau melekat
- pacat atau lintah
- suatu buku atau ketulan darah
Peringkat alaqah adalah peringkat pada minggu pertama hingga
minggu ketiga di alam rahim.
PERINGKAT
KETIGA
MUDGHAH : Pembentukan mudghah
dikatakan berlaku pada minggu keempat. Perkataan mudghah disebut sebanyak dua
kali di dalam al-Quran iaitu surah al-Hajj ayat 5 dan surah al-Mukminun ayat 14
Firman Allah dalam surat al-Mukminun
ayat 14 : "Lalu Kami ciptakan darah beku
itu menjadi seketul daging"
Diperingkat ini sudah berlaku
pembentukan otak, saraf tunjang, telinga dan anggota-anggota yang lain. Selain
itu sistem pernafasan bayi sudah terbentuk.Vilus yang tertanam di dalam otot-otot
ibu kini mempunyai saluran darahnya sendiri. Jantung bayi pula mula berdengup.
Untuk perkembangan seterusnya, darah mula mengalir dengan lebih banyak lagi
kesitu bagi membekalkan oksigen dan pemakanan yang secukupnya. Menjelang tujuh
minggu sistem pernafasan bayi mula berfungsi sendiri.
PERINGKAT
KEEMPAT
ZAM DAN LAHM : Pada
peringkat ini iaitu minggu kelima, keenam dan ketujuh ialah peringkat
pembentukan tulang yang mendahului pembentukan oto-otot. Apabila tulang
belulang telah dibentuk, otot-otot akan membungkus rangka tersebut.
Firman Allah dalam surat Al-Mukminun
ayat 14: “Lalu Kami mengubahkan pula mudghah itu
menjadi izam da kemudiannya Kami membalutkan Izam dengan daging"
Kemudian pada minggu ketujuh terbentuk
pula satu sistem yang kompleks. Pada tahap ini perut dan usus , seluruh saraf,
otak dan tulang belakang mula terbentuk. Serentak dengan itu sistem pernafasan
dan saluran pernafasan dari mulut ke hidung dan juga ke pau-paru mula
kelihatan. Begitu juga dengan organ pembiakan, kalenjar, hati, buah penggang,
pundi air kencing dan lain-lain terbentuk dengan lebih sempurna lagi. Kaki dan
tangan juga mula tumbuh. Begitu juga mata, telinga dan mulut semakin sempurna.
Pada minggu kelapan semuanya telah sempurna dan lengkap.
PERINGKAT KELIMA
NASY'AH KHALQAN AKHAR : Pada
peringkat ini iaitu menjelang minggu kelapan , beberapa perubahan lagi berlaku.
Perubahan pada tahap ini bukan lagi embrio tetapi sudah masuk ke peringkat
janin.Pada bulan ketiga, semua tulang janin telah terbentuk dengan sempurnanya
Kuku-kukunya pun mula tumbuh. Pada bulan keempat, pembentukan uri menjadi cukup
lengkap menyebabkan baki pranatel bayi dalam kandungan hanya untuk
menyempurnakan semua anggota yang sudah wujud. Walaupun perubahan tetap berlaku
tetapi perubahannya hanya pada ukuran bayi sahaja.
PERINGKAT KE ENAM
NAFKHUR-RUH : Ialah itu
peringkat peniupan roh. Para ulamak Islam menyatakan bilakah roh ditiupkan ke
dalam jasad yang sedang berkembang? Mereka hanya sepakat mengatakan peniupan
roh ini berlaku selepas empat puluh hari dan selepas terbentuknya organ-organ
tubuh termasuklah organ seks. Nilai kehidupan mereka telah pun bermula sejak di
alam rahim lagi. Ketika di alam rahim perkembangan mereka bukanlah proses
perkembangan fizikal semata-mata tetapi telahpun mempunyai hubungan dengan
Allah s.w.t melalui ikatan kesaksian sebagaimana yang disebutkan oleh Allah di
dalam al-Quran surah al-A'raf : 172. Dengan ini entiti roh dan jasad saling
bantu membantu untuk meningkatkan martabat dan kejadian insan disisi Allah SWT.
Tujuh
Macam Unsur dalam Asal Kejadian Manusia
Oleh K.H. Bahaudin Mudhary, almarhum
(1920 –1979).
Di
Al Qur'an disebutkan bahwa asal kejadian manusia terdiri dari 7 (tujuh) macam
kejadian.
1.
Pertama: Di surat Ar Rahman ayat 14: "Dia menjadikan manusia seperti
tembikar (tanah
yang dibakar)". Yang dimaksudkan dengan kata "Shal-shal" di ayat
ini ialah: Tanah kering atau setengah kering yakni "Zat pembakar"
atau Oksigen.
2.
Kedua: Di ayat itu disebutkan juga kata "Fakhkhar" yang maksudnya
ialah "Zat Arang" atau Carbon.
3.
Ketiga: Di surat Al Hijr, ayat 28: "dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman
kepada malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menciptakan seorang manusia dari tanah
kering dan lumpur hitam yang berbentuk". Di ayat ini, tersebut juga
"shal-shal" telah kami terangkan, sedangkan kata "Hamaa-in"
di ayat tersebut ialah "Zat Lemas" atau Nitrogen.
4.
Keempat: Di surat As Sajadah ayat 7: "Dan Allah membuat manusia berasal dari
pada tanah". Yang dimaksud dengan kata "thien" (tanah) di ayat
ini ialah "Atom zat air" atau Hidrogen.
5.
Kelima: Di Surat Ash Shaffaat ayat 11: "Sesungguhnya Aku (Allah)
menjadikan manusia daripada Tanah Liat". Yang dimaksud dengan kata
"lazib" (tanah liat) di ayat ini ialah "Zat besi" atau
ferrum.
6.
Keenam: Di Surat Ali Imran ayat 59: "Dia menjadikan Adam daripada tanah
kemudian Allah berfirman kepadanya "jadilah engkau, lalu berbentuk
manusia". Yang dimaksud dengan kata "turab" (tanah) di ayat ini
ialah: "Unsur-unsur zat asli yang terdapat di dalam tanah" yang
dinamai "zat-zat anorganis".
7.
Ketujuh: Di surat Al Hijr ayat 28: "Maka setelah Aku sempurnakan
(bentuknya), lalu Kutiupkan ruh-Ku kepadanya"
0 komentar:
Posting Komentar